Beranda / Arsip Berita / KHAZANAH / Batu-Batu Kecil
ujian hidup

Batu-Batu Kecil

YPSA.ID – Tuhan memanggil kita. Allah SWT “melambai” agar kembali kepadanya. Dia melontar kita dengan batu-batu kecil ( ujian –ujian kecil ) agar kita sadar atas segala dosa yang telah kita lakukan. Allah SWT terlalu sayang kepada kita dengan tidak mengazab kita dengan “batu-batu besar”.

Tuhan memanggil kita melalui manisnya ketaatan. Namun, ingat ada masanya Dia memanggil kita melalui azab yang besar, jika kita mengabaikan batu-batu kecil-Nya.

Bagi suami yang mencari cinta baru, lalu meninggalkan isteri dan rumah tangganya dalam keadaan haru, tunggulah bicara dosanya nanti.

Suami yang durhaka akan ditipu oleh bahagia sesaat. Nanti dia akan menjerit lebih perih daripada apa yang diderita oleh istri dan anak-anaknya.

Begitu juga isteri yang durhaka. Belailah kembali suami dan anak-anak dengan ketaatan dan kelembutan, sebelum dirinya didera oleh kemarahan, kebosanan,dan kemurungan yang berkepanjangan.

Begitu juga pemimpin yang tidak adil, menyuap dan menipu daya. Semakin tinggi ia melonjak, semakin sakit apabila ia terhenyak! Setiap yang haram itu racun. Setiap yang durhaka itu pasti akan mendapatkan balasannya dari Allah SWT.

Oleh: Ustaz Abdurrohim Harahap, S.Th.I.,M.Us. (Penulis buku Mencari Hidayah Tuhan)

*

Baca Juga

Hubbud Dunya : Cinta Dunia

ypsa.id – Hubb ad-Dunya berasal dari bahasa Arab, berarti cinta dunia, yakni menganggap harta benda …